2010-06-13

Vad är det där Office 2010 för nått och varför skall man ha det? (del 1)

Tja. Varför inte.. :)

Nä allvarligt, Office 2010 har jag skrivit om tidigare. Men nu tänkte jag ta lite mer om detta och lite om mina favoritfunktioner. Detta är första posten i en serie.

Del 2 i denna serie hittar man här
Del 3 i denna serie hittar man här.

Vilka versioner finns?
Vi börjar med de olika versionerna.
Här ser vi vilka versioner som finns och vilket program som ingår i vilket paket. Noterbart är att OneNote ingår i alla paket (vilket är en tydlig hint från Microsoft att de tycker att vi borde använda OneNote :)).
Övrigt som är intressant är att det är Communicator 2007 R2 och inte 2010 som ingår, vilket i sin tur beror på att Communicator 2010 inte är släppt ännu och att för att få använda Office Webbapp krävs Volymlicens.

Installation (32 eller 64 bit)?
Office finns som sagt både i 32 och 64 bits version. Som default installeras 32bits versionen (även på 64bits operativ). Detta är ett medvetet val av Microsoft. Det är nämligen en del saker man måste tänka på innan man lägger på 64bitars versionen.
- Till att börja med måste man ha 64 bits Operativsystem. Annars går det inte alls.
- Det finns kompabilitets problem med 32bits versioner av mallar och makron i 64bits versionen
- 64 bits office har inte stöd för flash (eftersom att det inte finns nån 64-bits flash player). Detta i sin tur gör att man bland annat inte kan lägga till filmer i presentationer i Powerpoint.
- Man kan ej redigera Datasheet views i Sharepoint utan då måste 32bits versionen av detta läggas till också på klienten.
Det skall betonas att 32bits office fungerar utmärkt på 64bits operativ!
En fördel med 64bits versionen är dock att man kan redigera Exceldokument som är större än 2GB!

Generella förändringar.
"Office knappen" (den där runda knappen lägst upp till vänster i Office 2007) är borttagen och nu är Arkiv (eller "File") menyn tillbaka. Den ligger längst till vänster i alla verktygsfält och har gul bakgrund i Outlook, är blå i Word, grön i Excel, orange i Powerpoint, lila i OneNote osv..
Genom att klicka på "File" menyn så kommer man till det som Microsoft kallar för "Backstage". Här ligger bland annat "Spara", Spara som..", "Skriv ut" och options.
Det nya GUIt som introducerades i Office 2007 är nu implementerat i samtliga Office applikationer med "the ribbon" längst upp ("the Ribbon" är det där knappfältet som ligger längst upp i alla officeprogram).
(här screenshot från Outlook)
En sak som tyvärr många missar i början är att det tillkommer nya menyalternativ i "The Ribbon" när man gör olika saker i Office. Exempelvis om man markerar en bild så får man upp bildredigerings menyn, om man markerar ett diagram i Excel så får man upp Diagramredigerings menyn osv.

En nyhet som microsoft gärna talar om möjligheten att ha fler än en person som redigerar i samma dokument samtidigt. Förutsättningarna är dock att:
- Dokumentet skall ligga i Sharepoint (antingen foundation eller fulla versionen av sharepoint)
- Kräver volymlicensavtal (Office Standard eller Office Professional Plus) för Office Webb app.
Vissa dokumenttyper kan bara redigeras i vissa klienter. För att två personer skall redigera samma worddokuemnt så måste man exempelvis körs fulla klienten av Word, men om det är ett Exceldokument så måste båda köra i Office Webbapp.
Här är en sammanställning över hur olika versionerna funkar (detta kommer med stor sannorlikhet att ändras i framtiden men i skrivande stund är det så här):



Nästa del..
I nästa del kommer jag att skriva en del om de nya funktionerna i varje Office Program.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...