Leta i den här bloggen

2012-08-27

Windows Server 2012, Hyper-V och PowerShell

För ett par månader sedan hade jag en rätt frustrerande tid när jag försökte sätta upp en labbmiljö "Windows Hyper-V server 2008 R2" (se här).

Det gick inte alls så smidigt som jag hade tänkt mig, vilket till stor del troligen beror på att jag vägrar att disabla brandväggen på nyinstallerade maskiner... Det måste ju gå att lösa ändå, men i mitt fall så blev det helt enkelt för mycket tandagnisslan. :)


Nåja... jag snubblade över en artikel av Jose Barreto hos Microsoft som beskriver hur han satt upp en labbmiljö med Windows Server 2012.
Det intressanta är att alltihopa är gjort med Powershell, och alla skripten ligger i bloggen.
Massa bra saker att kika på och en hel del tips och trix när det gäller Powershell.

Väl värt att kika på:
http://blogs.technet.com/b/josebda/archive/2012/08/24/test-hyper-v-over-smb-configuration-with-windows-server-2012-step-by-step-installation.aspx



Miljön Jose använder består av fem fysiska maskiner så det är en rätt komplicerad miljö för att vara enkel (om ni förstår vad jag menar).
Han har även postat en bild på hur den ser ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...