2012-07-05

Microsoft TechEd Europe... Tankar

Det har nu gått ett par dagar sedan Microsoft TechEd Europe 2012 avslutades i Amsterdam. Ett antal otroligt intressanta och lärorika dagar.
När jag går på seminarier och utbildningar så antecknar jag väldigt mycket (vilket syns här på bloggen) och sedan ser jag till att efteråt gå igenom och fundera på vad vad det som egentligen sades... Vad är budskapet man egentligen säger? Vad är det som döljer sig under bruset?

Här hade jag tänkt försöka sammanfatta ett antal av dessa tankar...


Tankar.
Microsoft är ett otroligt stort företag med mängder av produkter. Om vi bara tittar på vilka saker man har släppt hittills i år så har vi SQL server 2012 och System Center 2012. Båda dessa produkter är stora släpp och helt klart viktiga delar i Microsofts eko-system.
Men det tar inte slut där. Det kommer ytterligare produkter som är planerade att släppas i år (eller precis i början av nästa år)
- Windows 8
- Windows Server 2012
- Visual Studio 2012
- Exchange "15"
- Sharepoint "15"
- Office "15"

I och med detta har vi alltså nästan allting som behövs för att bygga IT-miljön på ett företag.
Att få så många enheter på Microsoft att samordna sig och dessutom göra så pass stora förändringar i produkterna som man faktiskt har gjort är rätt imponerande.

Dock talar vi här bara om produkter.
Ovan är en listning på olika applikationer och system som är byggda för att fylla en viss uppgift. Det man inte talar om lika ofta är hur de olika systemen är tänkta att fungera tillsammans och vilka uppgifter det egentligen är som man försöker lösa.
Det kan vara så att Microsoft helt enkelt är så stora och så vana med att dominera på marknaden att man helt enkelt inte behöver berätta hur produkterna är tänkta att användas, eller?

IT är inte längre bara en teknik, det är en del av affärsverksamheten. Det är därför viktigt för företag som Microsoft att börja tala affärsverksamhetens språk. Tala om varför en viss uppgradering skall göras, varför en viss applikation/licens skall köpas in, och inte minst hur dessa saker gör att företaget tjänar mera pengar.


Windows Server 2012 - Designarbetet.

I utvecklingsarbetet med nya Windows server 2012 så har man haft ett helt annat angreppssätt mot tidigare.
Det klassiska sättet att designa en ny version av en produkt på Microsoft är att man har ett gäng ruskigt smarta personer som sitter och tänker ut en massa nya funktioner som man skulle kunna lägga till i en produkt. Därefter väljer man ut vilka nya funktioner som skall läggas till i den nya versionen, och till sist så bygger man den nya versionen.
Inte speciellt konstigt egentligen. Men i och med Windows Server 2012 så har man gjort detta på ett helt nytt sätt.
Vad man gjort är att samla ihop kunderna, de som faktiskt använder systemet, och sedan helt enkelt frågat "Hur vill ni att det skall fungera?".
Man har haft mängder med workshops, samtal och intervjuer och allt detta har resulterat i att man har fått massor med data.
Man har alltså inte frågat om kunderna vill ha "Alternativ A" eller "Alternativ B", istället har man gått in i detta i princip helt utan några förutfattade meningar eller ideér.

Fördelen är att man fått helt ny feedback och saker som man inte tänkte på alls sedan tidigare. Det har till och med varit så lyckosammt så att från och med nu har Microsoft beslutat att alla nya versioner av Windows skall designas på detta sätt.
Om även alla andra produkter kommer att få ett liknande designsätt fick jag inget svar på, men det är nog inte helt otroligt att man kommer att utveckla även dessa.


Men affärsnyttan då? Varför??

Microsoft är ett teknikdrivet företag. Det märks på den här typen av event. Man talar om teknik och man talar om nya produkter.
Det man inte talar lika mycket om är "varför". Varför skall vi använda ett visst system? Vilka problem löser vi? Hur får jag som kund ett mer lönsamt företag genom att använda nya version X, eller produkt Y?

Det är liksom självklart att man får affärsnytta på nått sätt. Eller så är det så enkelt att Micosoft helt enkelt lämnar det upp till var och en att själva fundera ut de här sakerna.
På sätt och vis tycker jag att det är bra eftersom att jag som slutkund själv kan välja vilka saker jag vill lägga in i min ROI-kalkyl, och jag slipper en påhittad presentation från marknadsavdelningen.
Men jag önskar ändå att Microsoft skulle börja tala mer om varför vi skall använda en viss produkt, och lite mindre om vilka fantastiska egenskaper produkten har.
(se även denna lysande Ted-talk som handlar om detta)



Så vad mer? Vad handlar denna enormt långa post om egentligen??

Jag erkänner att detta är ovanligt babbligt till och med för mig... :)
Min spontana reaktion så här på TechEd är ett par saker:



1. Windows server 2012
Kommer att släppas om ett par månader. Se till att börja titta på den redan nu! Det är så enormt stora förändringar, även när det gäller gränssnittet så det kommer att ta tid att lära sig allting.
Det finns så många förbättringar i nya Windows 2012 att det borde vara direkt brottsligt att inte installera detta så fort den kommer ut på marknaden.
Bara sådana saker som att kunna bygga en helt ny typ av redundans i miljön på Filshares (SMB 3.0) och DHCP, att kunna administrera flera servrar samtidigt på ett enkelt sätt och den nya "Server Admin konsolen" är helt otroligt bra saker.



2. Hyper-V
Jo, jag vet att detta kanske borde stå under punkten ovan, men jag anser att det är en sån stor sak att det förtjänar att stå som en egen punkt.
Samtliga som idag har en virtualiserad miljö bör sätta sig ned och göra en rejäl funderare på hur man vill gå vidare.
Microsoft har gjort en enormt fin produkt i och med Hyper-V version3 men det är som vanligt inte bara funktioner som styr vilken levenantör man väljer (licensmodell, licenskostnader, hanteringskostnder, tidigare investeringar, befintlig kunskap och policys är exempel på några andra saker som kan styra när man väljer ett system).
Om man redan idag är en i princip ren Microsoft miljö så kan det absolut finns fördelar att köra Microsoft även på Hypervisor-nivå. Samtidigt anser jag att man inte skall vara rädd för att kika på mer än en Hypervisor på företaget. Det kan vara så att man faktiskt kan dra nytta av att ha mer än en hypervisor, inte minst licensmässiga fördelar i olika system och helt enkelt lägga olika servrar i olika hypervisors, allt efter vilken hypervisor som passar just den servern bäst. (Exempelvis Linux VMar på Windows Hyper-V server så krävs ingen windows-licens alls)
Skillnaderna i hantering mellan de olika hypervisorna är tämligen liten, min personliga erfaranhet är att om man lyckats lära sig en leverantörs lösning så är det inte jättemycket jobb att lära sig en till. Det skall även sägas att 80% av allt arbete som görs i en hypervisor är i princip samma handgrepp överallt. Det är när man börjar bygga speciallösningar, eller får specifika buggar som man kan behöva den där "tokspeciallisten" :)
Så det dagliga är min erfarenhet att man kan lösa rätt enkelt oavsett vilken hypervisor man väljer.
( siffran 80% är en siffra jag helt och hållet baserar på min personliga erfarenhet, den är alltså inte helt statistiskt säkerställd :))



3. Powershell
Powershell får stå för allting som har med scriptning att göra. Må så vara om det är BAT-script, VB-script, .Net programering, Ruby-on-rails, KIX-script eller PowerShell.
En av styrkorna med Windows har under många år varit att man kan klicka sig fram och göra allting. I vissa fall har Windows administratörer till och med tittat snett på Linux/unix administörer med deras grafiklösa konsoler (på samma sätt som Linux/Unix folket har sett ned på Windows folket. :))

Vad som blir allt tydligare nu är att vi får allt större miljöer att handskas med. En administratör skall inte lägre klara av att ta hand om kanske 100 klienter och 10 servrar. Nu skall en adminstratör klara av att hantera hundratals, eller kanske tusentals servrar. Vi kan inte längre hålla på och logga in på varje maskin och göra inställningarna manuellt.

Med detta sagt så menar jag inte att de små miljöerna kommer att försvinna. Självklart kommer det att finnas kvar små och medelstora företag i Sverige. Men att ha en eller flera heltidspersoner som "bara" sköter klienter och servrar kommer att bli allt mer ovanligt tror jag.
En klient eller en server blir allt mer en standardprodukt. Det som IT-personalen måste koncentrera sig allt mer på är systemen och hur dessa interagerar. Vi måste lägga mer tid på hur vi kan få olika system som i sin tur finns på flera olika platser i världen att kunna utbyta information och från dessa system få ut kunskap som kan användas av affärsverksamheten.
Dessa saker ställer helt nya krav på IT-folket. Helt plötsligt måste vi förstå affären på ett företag på ett mycket bättre sätt. Gärna minst lika bra som de som faktiskt arbetar i övriga delar av organisationen.
Detta för att vi skall kunna se vilka olika lösningar som vi kan se till att skapa och som användarna i företaget därmed kan dra nytta av.
En minst lika stor utmaning är att klara av omvärlds bevakningen. Det kommer nya produkter på marknaden varje dag och allt fler av dessa produkter kan köpas on-demand (i stil med; vi betalar bara när vi använder tjänsten och inte annars). Förutom att förstå hur affärsverksamheten utvecklas så behöver vi kunna se vilka nya tjänster som finns på marknaden och sedan på ett säkert och effektivt sätt kunna hjälpa våra användare att utnyttja dessa.

Skall vi klara av allt detta så kan vi inte samtidigt sitta och manuellt konfigurera upp servrar. Det är saker som helt enkelt måste automatiseras...

Därav scriptning. Många är redan duktiga på att scripta saker och kunskapen sprids allt mer. Men det är fortfarande min uppfattning att alltför många Windows-adminstatörer tycker att "sånt där håller man inte på med" eller "det är alldeles för svårt".
Dessa personer anser jag kommer att få en utmaning om bara ett par år...



4. Molnet
Molnet talar "alla" om idag. Vad det handlar går in i det jag skrev om i punkten innan, att tjänster på nätet blir allt vanligare.
Redan idag är vi vana med att få patchar från windows update, att kunna dela med oss av "Vad vi gör just nu?" på facebook, söka bland webbsidor på Google och tala i telefon med vem som helst gratis med Skype.

Dessa tjänster är dock ganska riktade till privatpersoner, men nu börjar det bli allt vanligare med molntjänster även på företagen. Exempelvis dela filer genom Dropbox, CRM stödsystem från Salesforce, utveckling-, test- och produktionsservrar från Rackspace/Amazon/Windows Azure, mail och officepaket från Google Docs eller Office365.

Nya tjänster dyker upp dagligen och det finns mycket som är bra därute.
Det de flesta användare gillar med molntjänster är att "de bara funkar" och "man behöver inte vänta när man har beställt".
Självklart kan vi som IT-organisationer också leverera tjänster som "bara funkar" och som inte har en massa leveranstid.

Det mest uppenbara många talar om när det handlar om privata moln (eller interna molntjänster) är att låta utvecklare och andra beställa nya servrar från det interna molnet. Samtliga stora leverantörer av virtualiseringslösningar har möjlighet att bygga interna beställningsportaler där användarna (och IT-själva för den delen) kan beställa nya servrar.

Men vi behöver inte stanna där, vi kan så klart även leverera databaser eller webb-siter som en moln-liknande tjänster.

Det intressanta med molntjänster och dess accepterande på företagen är att processen inte varit driven från IT-avdelningarna eller företaget. De som har varit pådrivande är användarna.
Vilket leder oss in på punkt 5.


5. "Consumerization"
Ett fantasiskt bra "bullshit bingo"-ord. Fast det är ett mycket viktigt ord. Det är nämligen det som kommer att driva mycket av hur IT miljöerna kommer att se ut de närmaste åren.

Användarna har upptäckt att de faktiskt kan få vad de vill även när det gäller IT genom att handla det de vill ha, från den som erbjuder det till ett aktraktivt pris.
Man talar om "Consumerization". (läs mer här och här)

Det gäller för oss inom IT att bemöta denna strida ström med nya applikationer och enheter samtidigt som vi kämpar som djur för att försöka hålla säkerheten på en acceptabel nivå.
Hittills är det många IT-avdelningar som har gjort detta genom att helt enkelt säga "Nej!" så fort en användare kommit med en fråga om en ny applikation eller ny enhet.

Problemet med detta är att helt plötsligt kommer en person som är tillräckligt högt uppe i organisationen och säger att han/hon vill ha samma applikation eller enhet. Om IT fortfarande säger "Nej!" då så är risken stor att IT får sparken eller helt enkelt byta arbetsuppgifter.

En lösning för IT att slippa försöka jaga den senaste prylen är helt enkelt att kategorisera applikationer och information som finns på företaget.
Exempelvis:
- kategori 1. Kritisk information. Får enbart accessas från av företaget managerade enheter. (företaget sköter all drift och har full kontroll på enheten)
- kategori 2. Viktig information. Får accessas av enheter som ligger med i kategori 1 och i enheter som kan "kontrolleras" av IT (IT kan exempelvis kontrollera att enheten har lösenord, har antivirus, är krypterad och är patchad)
- kategori 3. Övrig information. Får accessa av enheter i kategori 1 och 2. Dessutom får informationen accessas på enheter där IT inte kan kontrollera någonting. Alltså enheter som helt och hållet är omanagerade av IT.

Hur man sedan kategoriserar upp informationen och applikationerna blir ett arbete som måste göras tillsammans med ledningen på företaget.

En ny enhet som dyker upp blir per automatik med i kategori 3. Om IT kan kontrollera hur enheten uppför sig så kommer den in i kategori 2 osv..

Men detta gör att IT alltid kan säga till användarna. "Ni får använda precis vilken enhet ni vill! Det som händer är att ni kommer att komma åt lite olika information beroende på vilken typ av enhet som ni väljer."


Avslutning

Ett försök att avsluta detta. :)
Det går att skriva spaltmeter om vart och ett av ovanstående punkter. Men det är nog nått vi får göra i en helt annan bloggpost.

I den här så nöjer jag mig med att säga; de närmaste 6-12 månaderna kommer att bli enormt intressanta med alla nya produkter.
Sedan har vi som IT-organisationer både en hel del nytt att lära oss, men även en hel del förändringar av vårt tankesätt och arbetssätt att göra...
Det är inte enkelt, men det är något som vi måste göra för att annars kommer någon annan att göra det åt oss, och då behövs inte vi längre... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...