Leta i den här bloggen

2011-05-24

Microsoft TechEd North America 2011 (dag 4) (lite sent...)

Nu är det ju flera dagar sedan det var dag4 på TechEd, men jag tänkte att jag skulle försöka få klart denna text ändå. :)


Här på konferensens sista dag ägnade jag en stund åt att köra igenom ett par labbar. Själva labbrummet är som vanligt bemannat med ruskigt kunnig personal.
Det är bara att gå och sätta sig vid en dator och välja den labben man vill göra. Eftersom att det fanns ca 250st labbar att välja på så var datorerna uppdelade så att vissa var för virtualisering, vissa för Exchange osv...
Lokalen var (som vanligt när det gällde lokalerna i Atlanda) jättestor och det fanns rätt många datorer att välja bland...

När man sedan startade en labb så sattes de vituella maskiner man behövde upp i Hyper-V miljön.
Denna Hyper-V miljö stod i ett eget litet inglasat rum precis bredvid labb-salen. I princip hela miljön rymdes i ett rack.

De svarta strecken som går mitt över bilderna är ett sånt där svart avspärrningsband så att ingen går förnära och råkar ha sönder nått racket...

Hela nyckeln för att få prestanda i miljön är HP IO Accelerator korten som sitter i alla servrarna.
Dessa avlastar SANet rätt kraftigt.

Ville man veta vilken last det fanns på servarna så hade man ett par skärmar uppsatta som visade realtidsstatistik.


Det fanns även en skärm som visade skärmbilderna i realtid från alla de virtuella maskinerna.

Och till sist så visade man hur mycket last som gick genom IO accelerator-korten


Skall även sägas att inloggning och liknande i de virtuella maskinerna gick riktigt snabbt. Prestandan är klart imponerande med tanke på att det var drygt 400 virtuella maskiner på totalt 16 blad vilket ger ca 25 VMar per blad... rätt OK måste jag säga.. :)
De flesta VMarna jag var inne på hade 1vCPU och ca 1GB minne så det känns ändå som att man inte överallokerat jättemycket. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...